Skattesänkning är varken stöld eller gåva!!!

Hörande politik skriver om det_

Citat från MUF Webb!

Skattesänkning är varken stöld eller gåva
burnthebeautiful (den 04/04 )

    Gång på gång på gång hör man nuförtiden att ”Alliansen tar från de fattiga och ger till de rika”. Detta säger man i referens till att staten beskattar rika människor mindre och finansierar det med att ge arbetslösa mindre pengar i bidrag.

    Angående att staten ”ger” de rika pengar: Att beslagta mindre pengar än innan är inte detsamma som att ge någon pengar. Säg att jag går fram till dig ena dagen med en pistol och säger ”Ge mig 100 kr annars skjuter jag dig”. Nästa dag går jag fram med en pistol och säger ”Ge mig 90kr annars skjuter jag dig”. Har jag då gett dig 10kr? Nej, jag har bara stulit 10kr mindre än dagen innan.

    På samma sätt fungerar det med skatter. När man sänker en skatt, då innebär det att man tar mindre pengar än vad man gjorde innan. Man har inte ”fått” några pengar pengarr – man har bara fått mindre pengar stulna än tidigare.

    Angående att de bidragstagare blir bestulna: Att ge någon en mindre gåva än innan är inte detsamma som att stjäla pengar. Ponera att du lever på pengar som din rika farbror ger till dig. Den ena månaden ger han dig 15,000kr. Nästa månad ger han dig 14,000kr. Har din farbror stulit 1,000kr från dig? Nej, han har bara gett dig mindre pengar än tidigare.

    På samma sätt fungerar det med bidrag. Bidrag är en gåva från skattebetalarna. Om ens bidrag sänks, då betyder det att skattebetalarna gett dig en mindre gåva än tidigare. De har inte stulit några pengar från dig.

HAN HAR 100% RÄTT!

Lämna en kommentar